Ελένη Καλαμπόκα: Η επιχειρηματικότητα και το ρίσκο είναι στο … «αίμα» μου

Η Ελένη Καλαμπόκα, ιδιοκτήτρια του «Kidom» αποτελεί από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα μιας επιτυχημένης επιχειρηματία.

Ξεκίνησε από το 2006 με αγάπη και μεράκι για τη μόδα και το παιδικό ρούχο και παρά τις δυσκολίες που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊου, συνεχίζει ακάθεκτη να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, αποδεικνύοντας ότι όποιες προκλήσεις και αν έχει ι μια γυναίκα επιχειρηματίας είναι για να αντιμετωπίζονται και να κερδίζονται.

Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με την επιχείρηση και την επιχειρηματικότητα γενικότερα;

Ήταν όνειρο μου να ασχοληθώ με τη μόδα κ το ρούχο, κατά προτίμηση το παιδικό ως μαμά μικρού παιδιού το 2006 όταν και ξεκίνησα το μαγαζάκι μου. Η επιχειρηματικότητα και το ρίσκο ήταν μάλλον στο «αίμα» μου, οπότε όταν προέκυψε η κατάλληλη συγκυρία, που ήταν αδυναμία στην συνέχιση ύπαρξης της οικογενειακής επιχείρησης που ως τότε δούλευα, η απόφαση ήταν μονόδρομος για μένα.

Τι χρειάζεται να γίνει ώστε να αναδειχθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στη χώρα μας;

Με κάνει να λυπάμαι ο διαχωρισμός της επιχειρηματικότητας σε γυναικεία και αντρική αλλά δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο για μια γυναίκα στην Ελλάδα να αναπτύξει την επιχείρησή της, μικρή ή μεγαλύτερη. Η ενδυνάμωση και ενίσχυση γυναικών που αυτοαπασχολούνται είναι απαραίτητη, τόσο από την πολιτεία, όσο και από το περιβάλλον της. Αρχικά το μεράκι και μετά η κατάρτιση και η εκπαίδευση για το αντικείμενο που ασχολούμαστε και η στήριξη από την οικογένεια είναι απαραίτητα στοιχεία. Επίσης η κατάργηση των στερεότυπων κ των διακρίσεων και η αντιμετώπιση της γυναίκας ως ισότιμη τονώνουν και αυξάνουν την παραγωγικότητά της.

Από τη δική σας εμπειρία, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η γυναίκα επιχειρηματίας;

Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η γυναίκα-επαγγελματίας είναι ο συνδυασμός εργασίας και οικογένειας όπως και ο διαρκής αγώνας να αποδείξει το προφανές, το οποίο είναι οι ικανότητές της : οργανωτικές, διοικητικές, παραγωγικές , καινοτόμες, κλασσικές…

Σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι λιγότερο ή περισσότερο ανθεκτικές σε σχέση με εκείνες που δεν ανήκουν σε οικογένειες;

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και φυσικά πλήττονται εξαιτίας της παρατεταμένης κρίσης . Θεωρώ ότι παρά τις όποιες διαφωνίες , οι υγιείς οικογενειακές επιχειρήσεις αξιοποιούν τις βασικές αρχές ύπαρξής τους και δείχνουν αξιοπρόσεκτη ανθεκτικότητα στο χρόνο και στην κρίση. Η αξία της οικογένειας, η ποιότητα των σχέσεων των μελών μεταξύ τους, η αλληλεγγύη, η συνοχή, το νοιάξιμο, παράλληλα με τη συμπίεση των εξόδων (μισθοί, ασφάλειες) βγάζουν αυτές τις επιχειρήσεις νικήτριες.

Έχεις συναντήσει εμπόδια στην έως τώρα επαγγελματική σου εξέλιξη;

Είναι βέβαιο ότι υπήρξαν εμπόδια στην πορεία της δικής μου επιχείρησης και κάποια φάνταζαν αξεπέραστα όταν συνέβαιναν.

Όταν ξεκίνησα το μαγαζί μου ήταν franchise μιας μεγάλης ελληνικής εταιρίας παιδικών ρούχων που μετά από 2 χρόνια άριστης συνεργασίας μεταξύ μας, αυτή χρεοκόπησε και έκλεισε ξαφνικά στην αρχή της φθινοπωρινής σεζόν . Ήταν μια πολύ δύσκολη κατάσταση που απαιτούσε γρήγορες αποφάσεις και διαχείριση χωρίς σύγχυση.

Επίσης, η παρουσία στην πόλη μας , υποκαταστημάτων πολυεθνικών εταιριών άλλαξε τον χάρτη της αγοράς του παιδικού ρούχου σε τοπικό επίπεδο. Χρειάστηκε να προσαρμοστώ γρήγορα στα νέα δεδομένα και να αποφασίσω με ποιο τρόπο θα αντιμετωπίσω αυτού του είδους τον ανταγωνισμό.

Φυσικά η πανδημία του κορονοιού είναι εμπόδιο που θα αφήσει το στίγμα της για πολλά χρόνια στην αγορά και στη ζωή μας.

Δυο χρόνια πανδημίας και όλα έχουν ανατραπεί σε όλα τα επίπεδα. Εσένα πόσο σε επηρέασε και πόσο άλλαξε τον τρόπο σκέψης σου και την καθημερινότητα σου;

Επηρεάστηκα έντονα από την πανδημία , ειδικά στην αρχή της καραντίνας ένιωθα επαγγελματικά «απόλυτο σκοτάδι». Αυτό βέβαια επηρέασε την ψυχολογία μου, αφού άλλαξε η καθημερινότητά μου και γενικά ο τρόπος ζωής μου. Μένοντας το μαγαζί μου κλειστό για μεγάλο διάστημα και μετά δουλεύοντας με click away , χάθηκαν οι καλύτερες περίοδοι δουλειάς για το είδος μου (Χριστούγεννα και Πάσχα) . Εκεί είναι που χρειάστηκε να επιστρατεύσω όλη τη δύναμή μου και την αυτοπεποίθησή μου ώστε με τους κατάλληλους χειρισμούς και με μεγάλη προσπάθεια να επιβιώσω επαγγελματικά και να προσφέρω στην οικογένειά μου κ στον εαυτό μου έναν αξιοπρεπή τρόπο ζωής.

 Το 2021 έφυγε και το 2022 είναι πραγματικότητα. Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;   

Έχοντας μεγάλη αγάπη για τη δουλειά μου και όρεξη για δημιουργία δε σταματώ ποτέ να κάνω όνειρα, όμως η κατάσταση που ζούμε δεν είναι εύκολη για μεγαλεπήβολα σχέδια. Βέβαια με αισιοδοξία και ελπίδα , αλλά παράλληλα με σύνεση , δε σταματώ να ψάχνω για ιδιαίτερα, πρακτικά, μοντέρνα παιδικά ρούχα και αξεσουάρ, πάντα με την καλύτερη σχέση ποιότητας –τιμής, ταυτόχρονα με διαρκή προσπάθεια να διατηρήσω την καλύτερη εξυπηρέτηση προς τον κόσμο που με εμπιστεύεται τόσα χρόνια. Η ευχή μου είναι να δημιουργηθεί μια νέα, ήρεμη πραγματικότητα – καθημερινότητα στη ζωή μας ώστε να συνεχίσουμε να υπάρχουμε και να λειτουργούμε με τις νέες ισορροπίες που θα προκύψουν.