Google-άρεις σωστά; Μάθε πώς να χρησιμοποιείς έξυπνα την πιο δημοφιλή μηχανή αναζήτησης

Όλοι μας αναζητάμε στην google ειδήσεις και ιδέες για την καθημερινότητά μας. Είναι η εγκυκλοπαίδεια που είχαμε παλία αλλά με χιλιάδες επιπλέον πληροφορίες οι οποίες συνεχώς ανανεώνονται. Αυτή η μηχανή αναζήτησης έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ενημερωνόμαστε, διαβάζουμε, μορφωνόμαστε, φιλτράρουμε και -γιατί όχι;- παίρνουμε ιδέες και δημιουργούμε!

Όση μαγεία όμως κρύβει αυτός ο θαυμαστός κόσμος της ενημέρωσης τόσο μεγάλα προβλήματα ενέχει. Μια αναζήτηση στο Google παρέχει συνδέσμους με περιεχόμενο γραμμένο από γνωστούς ή άγνωστους συγγραφείς, οι οποίοι μπορεί να έχουν ή όχι γνώσεις σε αυτόν τον τομέα, με βάση ένα σύστημα κατάταξης που είτε ακολουθεί τις προτιμήσεις του χρήστη είτε τη συλλογική δημοτικότητα του ορισμένους ιστότοπους. Με άλλα λόγια, οι αλγόριθμοι της Google μπορούν να τιμωρήσουν την αλήθεια επειδή δεν είναι δημοφιλής.

Πόσα γνωρίζεις για την αναζήτηση της Google;

Το σύστημα κατάταξης της αναζήτησης της Google έχει ένα κλάσμα του δευτερολέπτου για να ταξινομήσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ιστοσελίδες και να τις ευρετηριάσει για να βρει τις πιο σχετικές και (ιδανικά) χρήσιμες πληροφορίες. Κάπου στην πορεία γίνονται λάθη. Και θα περάσει καιρός μέχρι να γίνουν αλάνθαστοι αυτοί οι αλγόριθμοι – αν ποτέ γίνει κάτι τέτοιο. Μέχρι τότε, τι μπορούμε να κάνουμε για να βεβαιωθούμε ότι λαμβάνουμε τις σωστές ειδήσεις;

Μια ερώτηση, εκατομμύρια απαντήσεις

Υπάρχουν περίπου 201 γνωστοί παράγοντες βάσει των οποίων ένας ιστότοπος αναλύεται και ταξινομείται από τους αλγόριθμους της Google. Μερικά από τα κυριότερα είναι:

-τις συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιούνται στην αναζήτηση

-τη σημασία των λέξεων-κλειδιών

-τη συνάφεια της ιστοσελίδας, όπως αξιολογείται από τον αλγόριθμο κατάταξης

-την «ποιότητα» του περιεχομένου

-τη χρηστικότητα της ιστοσελίδας

-και παράγοντες που αφορούν συγκεκριμένους χρήστες, όπως η τοποθεσία τους και τα δεδομένα προφίλ που λαμβάνονται από συνδεδεμένα προϊόντα Google, όπως το Gmail, το YouTube και οι Χάρτες Google.

Έρευνα έχει δείξει ότι οι χρήστες δίνουν μεγαλύτερη προσοχή σε αποτελέσματα υψηλότερης κατάταξης στην πρώτη σελίδα. Και υπάρχουν γνωστοί τρόποι για να διασφαλίσουμε ότι ένας ιστότοπος θα φτάσει στην πρώτη σελίδα. Ένα από αυτά είναι η “βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης”, η οποία μπορεί να βοηθήσει μια ιστοσελίδα να επιπλέει στα κορυφαία αποτελέσματα ακόμα κι αν το περιεχόμενό της δεν είναι απαραίτητα ποιοτικό. Το άλλο ζήτημα είναι ότι τα αποτελέσματα της Αναζήτησης Google είναι διαφορετικά για διαφορετικούς ανθρώπους, μερικές φορές ακόμα κι αν έχουν το ίδιο ακριβώς ερώτημα αναζήτησης.

Τα αποτελέσματα προσαρμόζονται στον χρήστη που πραγματοποιεί την αναζήτηση. Στο βιβλίο του The Filter Bubble, ο Eli Pariser επισημαίνει τους κινδύνους από αυτό – ειδικά όταν το θέμα είναι αμφιλεγόμενου χαρακτήρα. Τα εξατομικευμένα αποτελέσματα αναζήτησης δημιουργούν εναλλακτικές εκδοχές της ροής πληροφοριών. Οι χρήστες λαμβάνουν περισσότερα από αυτά με τα οποία έχουν ήδη ασχοληθεί (το οποίο είναι πιθανό και αυτό που ήδη πιστεύουν). Αυτό οδηγεί σε έναν επικίνδυνο κύκλο που μπορεί να πολώσει περαιτέρω τις απόψεις των ανθρώπων και στον οποίο περισσότερη αναζήτηση δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πλησιάζεις την αλήθεια.

Η google βρίσκεται σε …εξέλιξη

Αν και η Αναζήτηση Google είναι μια εξαιρετική μηχανή αναζήτησης, είναι επίσης ένα έργο σε εξέλιξη. Η Google αντιμετωπίζει συνεχώς διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με την απόδοσή της. Μια σημαντική πρόκληση σχετίζεται με τις κοινωνικές προκαταλήψεις σχετικά με τη φυλή και το φύλο. Για παράδειγμα, η αναζήτηση στο Google Images για «οδηγό φορτηγού» ή «πρόεδρο» επιστρέφει εικόνες κυρίως ανδρών, ενώ οι λέξεις «μοντέλο» και «δάσκαλος» επιστρέφουν εικόνες κυρίως γυναικών. Αν και τα αποτελέσματα μπορεί να αντιπροσωπεύουν αυτό που ήταν ιστορικά αληθινό (όπως στην περίπτωση των ανδρών προέδρων), αυτό δεν είναι πάντα το ίδιο με αυτό που ισχύει σήμερα – πόσο μάλλον αντιπροσωπευτικό του κόσμου στον οποίο θέλουμε να ζούμε.

Ένα άλλο ζήτημα που τονίζεται από τους επαγγελματίες υγείας σχετίζεται με άτομα που κάνουν αυτοδιάγνωση με βάση τα συμπτώματα. Υπολογίζεται ότι περίπου το 40% των Αυστραλών κάνει αναζήτηση στο διαδίκτυο για αυτοδιαγνώσεις και υπάρχουν περίπου 70.000 αναζητήσεις που σχετίζονται με την υγεία που πραγματοποιούνται στο Google κάθε λεπτό. Μπορεί να υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις για όσους ερμηνεύουν εσφαλμένα τις πληροφορίες που βρέθηκαν μέσω του «Dr Google» – για να μην αναφέρουμε τι σημαίνει αυτό εν μέσω πανδημίας.

Η Google έχει παραδώσει μια πληθώρα παραπληροφόρησης σχετικά με τον COVID που σχετίζεται με μη καταχωρημένα φάρμακα, ψεύτικες θεραπείες, αποτελεσματικότητα μάσκας, εντοπισμό επαφών, lockdown και, φυσικά, εμβόλια. Σύμφωνα με μια μελέτη, εκτιμάται ότι 6.000 νοσηλεία και 800 θάνατοι κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας οφείλονταν σε παραπληροφόρηση. Για να το καταπολεμήσει αυτό, η Google έδωσε τελικά προτεραιότητα σε έγκυρες πηγές στα αποτελέσματα αναζήτησής της.

Αλλά υπάρχουν τόσα πολλά που μπορεί να κάνει η Google. Ο καθένας μας έχει την ευθύνη να διασφαλίσει ότι σκεφτόμαστε κριτικά τις πληροφορίες που συναντάμε. Τι μπορείς όμως να κάνεις για να βεβαιωθείς ότι κάνεις την καλύτερη ερώτηση στην Google για να πάρεις την πιο αξιόπιστη απάντηση; 

Πώς να google-άρεις πιο έξυπνα

Ένας χρήστης της Google πρέπει να γνωρίζει πως

-Το Google Search θα σου φέρει τις κορυφαίες ιστοσελίδες που είναι και οι πιο σχετικές με τους όρους αναζήτησής σου. Τα αποτελέσματά σου θα είναι εξίσου καλά με αυτό που έχεις ορίσει επομένως να λαμβάνεις υπόψη πάντα το πλαίσιο και τον τρόπο με τον οποίο η συμπερίληψη ορισμένων όρων μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα.

-Καλύτερα να ξεκινήσεις με μια απλή αναζήτηση και να προσθέσεις περισσότερους περιγραφικούς όρους αργότερα. 

-Το ποιοτικό περιεχόμενο προέρχεται από επαληθευμένες (ή επαληθεύσιμες) πηγές. Κατά την αναζήτηση των αποτελεσμάτων, κοίταξε τις μεμονωμένες διευθύνσεις URL και σκέψου εάν αυτή η πηγή είναι αξιόπιστη (για παράδειγμα, είναι κυβερνητικός ιστότοπος).

-Η Google μπορεί να εξατομικεύσει τα αποτελέσματά σου με βάση το προηγούμενο ιστορικό αναζήτησης, την τρέχουσα τοποθεσία και τα ενδιαφέροντά σου (που συλλέγονται μέσω άλλων προϊόντων όπως το Gmail, το YouTube ή οι Χάρτες). Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση ανώνυμης περιήγησης για να αποτρέψεις αυτούς τους παράγοντες να επηρεάσουν τα αποτελέσματα αναζήτησής σου

-Το Google Search  δεν είναι η μόνη επιλογή. Και δεν χρειάζεται απλώς να αφήσεις την ανάγνωσή σου στη διακριτική ευχέρεια των αλγορίθμων του. Υπάρχουν πολλές άλλες διαθέσιμες μηχανές αναζήτησης, συμπεριλαμβανομένων των Bing, Yahoo, Baidu, DuckDuckGo και Ecosia. Μερικές φορές είναι καλό να φιλτράρεις τις ενημερώσεις που λαμβάνεις.

queen.gr