Του Γιάννη Μπουτίνα,
Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού – Πολιτισμού Περιφέρειας Θεσσαλίας
Ξεκινήσαμε το χρόνο με ένα θολό τοπίο ,μη ξέροντας ποιες αγορές θα ανοίξουν , ποιες αγορές θα κινηθούν προς τη χώρα μας , με ποια μέτρα θα μπορεί κάποιος να εισέλθει στη χώρα.
Μετά από μια ριψοκίνδυνη απόφαση να μη συμμετάσχουμε με φυσική παρουσία σε εκθέσεις του α΄ 5μηνου , που τελικά δικαιωθήκαμε εν μέρει γιατί όλες οι εκθέσεις ή δεν είχαν ενδιαφέρον σε φυσική παρουσία ή πολλοί από όσους συμμετείχαν γύρισαν “θετικοί”. Αυτό όμως που κρατάμε είναι ότι δεν βάλαμε σε κίνδυνο την υγεία των υπηρεσιακών μας στελεχών . Όμως δεν μείναμε άπραγοι .
Έπρεπε να κοιτάξουμε προς δυο κατευθύνσεις . Να βοηθήσουμε όσο το δυνατό να παραμείνουν βιώσιμες οι επιχειρήσεις του τουρισμού με όποια χρηματοδοτικά εργαλεία μπορούσαμε και όποιες παρεμβάσεις στην κεντρική εξουσία αλλά και να προβάλλουμε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τους προορισμούς της Θεσσαλίας . Γιατί θα έπρεπε να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις για να λειτουργήσουν κανονικά και δεχθούν επισκέπτες αξιοπρεπώς.
Τότε ο Περιφερειάρχης μας Κώστας Αγοραστός παίρνει άμεσα την απόφαση να βγει στον αέρα το πρόγραμμα ΑΝΑΣΑ2 με χαμηλότερα μεν ποσά αλλά και με πολύ μεγαλύτερο εύρος δικαιούχων. Περισσότερα χρήματα σε περισσότερους δικαιούχους. Παράλληλα συνεχίστηκε ο έλεγχος και η διαδικασία πληρωμής των προγραμμάτων ΕΠΕΝΔΥΩ και ΕΠΑΝΕΠΕΝΔΥΩ , προγράμματα που είχαν επιδοτήσεις μέχρι 70% . Επίσης συνεχίστηκε και η διαδικασία ολοκλήρωσης επιχειρήσεων που εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο.
Ως Περιφερειακή Αρχή συνεχίσαμε να πιέζουμε την κεντρική εξουσία να δώσει πραγματική στήριξη στους επαγγελματίες του τουρισμού αλλά και στους εργαζόμενους στον τουρισμό .
Για την καλύτερη προβολή των προορισμών , ξεκινήσαμε αμέσως την ανανέωση συνεργασίας με τη Marketing Greece για τη διαχείριση των social media του mythessaly . Η δουλειά που γίνεται αυτά τα χρόνια σε συνεργασία με την Marketing Greece είναι πολύ καλή και αυτό φαίνεται κάθε χρόνο από την αύξηση των followers των σελίδων του mythessaly .
Κάθε εβδομάδα λαμβάνουμε report με τα δεδομένα και τις αναρτήσεις και διατηρούμε την ισόρροπη προβολή των τουριστικών προορισμών της Θεσσαλίας .
Με την αβεβαιότητα που ανέφερα παραπάνω για τους πρώτους μήνες , επικεντρωθήκαμε στην εσωτερική αγορά , στον εσωτερικό τουρισμό κι αρχίσαμε να τρέχουμε το project “Πάσχα στη Θεσσαλία”.
Σε χρόνο ρεκόρ ετοιμάσαμε ένα τηλεοπτικό σποτ με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας γυρισμένο στο πιο εμβληματικό και κατανυκτικό μέρος για τη Μεγάλη Εβδομάδα , τα Μετέωρα, στο οποίο φυσικά για να δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και διεισδυτικότητα επιλέξαμε έναν πολύ γνωστό καλλιτέχνη , τον Θανάση Βασιλόπουλο με παραδοσιακό όργανο το κλαρίνο και χορωδούς .
Το αποτέλεσμα συγκλονιστικό . Ταξίδεψε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια και παντού στο διαδίκτυο. Παράλληλα είχαμε τηλεοπτικά σποτ , τα οποία αναπαράχθηκαν σχεδόν ένα μήνα πριν την Μεγάλη Εβδομάδα .
Επίσης στο ίδιο διάστημα οργανώσαμε media trips με γνωστούς Έλληνες δημοσιογράφους , bloggers , instagrammers , οι οποίοι περιηγήθηκαν προορισμούς της Θεσσαλίας για πάνω από 15 ημέρες και συνέλεξαν υλικό , που συνεχώς αναρτούσαν στα μέσα που συνεργαζόντουσαν από την πρώτη στιγμή που έφθασαν στη Θεσσαλία . Οι αναδημοσιεύσεις τους συνεχίστηκαν μέχρι το φθινόπωρο . Άρα για πάνω από 6 μήνες είχαμε υλικό που “έβγαινε” στα μέσα για προορισμούς στη Θεσσαλία , το οποίο ήταν υλικό με στόχευση σε κατηγορίες δυνητικών επισκεπτών και τουριστικών προιόντων …δεν ήταν ένα απλό οδοιπορικό .
Όσοναφορά στον εσωτερικό τουρισμό συνεχίσαμε να έχουμε καταχωρήσεις σε ειδικά τουριστικά ένθετα αλλά και σε τουριστικά portals , όπως επίσης και σε θεσσαλικά και όχι μόνο τηλεοπτικά κανάλια , υποστηρίζοντας το μότο “Ο Θεσσαλός να ανακαλύψει τη Θεσσαλία”.
Κι επειδή αναφερόμαστε στα ταξίδια εξοικείωσης , θα σταθώ σε 3 ακόμη σημαντικά από τα τόσα που διοργανώθηκαν . Μια ημέρα του καλοκαιριού δέχομαι ένα τηλεφώνημα από το γραφείο του ΕΟΤ στη Μαδρίτη και στην άλλη άκρη της γραμμής είναι η Διευθύντρια του γραφείου κα Κουρούσια , η οποία μου αναφέρει αν μας ενδιαφέρει να κάνουμε κάτι για την ισπανική αγορά , μια αγορά που σε μεγάλο βαθμό κινείται εντος της χώρας τους και σε ενα μικρό ποσοστό φεύγει εκτός για ταξίδια και διακοπές . Η απάντηση μου είναι αμέσως θετική και ξεκινάμε να χτίζουμε ένα πρόγραμμα .
Στην πορεία ερχόμαστε σε επαφή με τον αρχισυντάκτη της τηλεοπτικής παραγωγής Planeta Calleja , ο οποίος μου αναφέρει ότι θα τον ενδιέφερε ένα επεισόδιο να είναι Θεσσαλία , αρκεί να του στείλουμε πρόγραμμα και να το διαμορφώσουμε μαζί .
Αφού πρόκειται λοιπόν για τηλεοπτική εκπομπή αλλάζουμε το πρόγραμμα κι επιλέγουμε προορισμούς που θα αναδείκνυαν τη Θεσσαλία αλλά και θα έκαναν πιο επιτυχημένο το επεισόδιο τηλεοπτικά . Στέλνουμε το πρόγραμμα , το αλλάζουμε δυο και τρεις φορές , ψάχνουμε ξενοδοχεία , εστιατόρια , μεταφορικά μέσα και ότι άλλο χρειάζεται , βγάζουμε όλες τις τηλεοπτικές άδειες και τους περιμένουμε .
Στην αναζήτηση πόσοι παρακολουθούν την εκπομπή ανακαλύπτω ότι ο παρουσιαστής Jesus Calleja έχει πάνω από 1,2 εκ followers στα κοινωνικά δίκτυα , η δε εκπομπή φιλοξενείται στο κανάλι 4 (cuatro) της ισπανικής τηλεόρασης, σε ώρες υψηλής τηλεθέασης, ενώ ο όμιλος Mediaset επαναπροβάλλει το επεισόδιο και σε άλλα κανάλια ιδιοκτησίας του καθώς και σε ψηφιακές πλατφόρμες που διαθέτει, με αποτέλεσμα οι θεατές κάθε επεισοδίου να ξεπερνούν τα 5 εκ. .
Άρα δίνουμε τη μέγιστη προσοχή , ώστε να μείνουν ικανοποιημένοι και προβάλλουν αντίστοιχα τον τόπο .
Κάθε βράδυ ,που επιστρέφαμε από τα γυρίσματα μας ευχαριστούσαν με την Αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας και Σποράδων τη Δωροθέα Κολυνδρίνη , μας ευχαριστούσαν για την αμέριστη συμπαράσταση μας σε ότι χρειαζόντουσαν , για την συνεχή παρουσία μας και γιατί αυτό που είδαν και γεύτηκαν ήταν μοναδικό . Ήταν Ελλάδα σε μια μικρογραφία .Κι ερχόντουσαν πρώτη φορά στην Ελλάδα . Φυσικά ακολούθησε και ευχαριστήρια επιστολή από τη Διευθύντρια του γραφείου κα Πόπη Κουρούσια .
Με τον παρουσιαστή μιλήσαμε αρκετά στο περιθώριο των γυρισμάτων ,κάθε φορά δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό του από τις περιοχές που επισκεπτόμαστε .
Το άλλο media trip ήταν των δημοσιογράφων της LE MONDE . Σε μια άψογη συνεργασία με τη Διευθύντρια του ΕΟΤ στο Παρίσι την κα Βοζίκη ,καταρτίσαμε ένα πρόγραμμα στα Μετέωρα και την ευρύτερη περιοχή όπου θα συνέλεγαν το απαραίτητο υλικό για να είναι τα Μετέωρα στο top 20 των παγκόσμιων τουριστικών προορισμών .
Προσπαθήσαμε να τους δώσουμε τα καλύτερα δυνατά σημεία της περιοχής αλλά αυτές , ως έμπειρες δημοσιογράφοι και άψογοι επαγγελματίες παρέκκλιναν από το πρόγραμμα τους αναζητώντας εμπειρίες και δράσεις με τη ματιά του επισκέπτη που έρχεται άγνωστος σε ένα τόπο . Για πρώτη φορά ήθελαν να τις αφήνουμε μόνες να περιηγούνται την περιοχή η κάθε μια σε άλλη γειτονιά ,σε άλλη εμπειρία, σα να ήταν δυο ξένες μόνες τους σε ξένο τόπο. Το αποτέλεσμα θεωρώ πως ήταν καταλυτικό και φεύγοντας με διαβεβαίωσαν πως τελικά πιθανόν τα Μετέωρα να είναι στο top 6 των παγκόσμιων τουριστικών προορισμών .
Αναφέρομαι επίσης και σε αυτό το media trip της Πολωνέζας παρουσιάστριας Monika Witkowska δημοσιογράφο και παρουσιάστρια εκπομπής θεματικού τουρισμού της κρατικής Πολωνικής τηλεόρασης TVP.
Σκοπός του ταξιδιού της η καταγραφή, η παρουσίαση και προβολή της περιοχής στο ευρύ τηλεοπτικό κοινό της κρατικής Πολωνικής τηλεόρασης μέσα από ένα βιωματικό media family trip. Το επεισόδιο με τα γυρίσματα στην περιοχή προβλήθηκε στις 29/09 στην πολωνική τηλεόραση και θα ακολουθήσουν όχι μόνο επαναλήψεις του αλλά και προβολή του στο ABC.
Η Monika Witkowska ήρθε στο νομό Τρικάλων, με τον σύζυγο και την μικρή τους κόρη , έκανε τα γυρίσματα και έμεινε έκθαμβη . Είχε έρθει στα Μετέωρα πολύ μικρή με τους γονείς της και τώρα είδε την ευρύτερη περιοχή με διαφορετική οπτική γωνία. Στις συνομιλίες μαζί της δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό της από αυτό που ζούσε όλη η οικογένεια εδώ στη Θεσσαλία.
Μετά το πρώτο 5μηνο ξεκινήσαμε και τις εκθέσεις με φυσική παρουσία . Οργανώσαμε το 2ο Yachting and Gastronomy Volos – «Θαλάσσιος Τουρισμός και Γαστρονομία», στην παραλία της πόλης του Βόλου το διάστημα 5-8 Μαΐου 2022. Στο Φεστιβάλ πήραν μέρος εκθέτες που ασχολούνται με το Yachting, το Θαλάσσιο Τουρισμό και τη Γαστρονομία, κυρίως της Θεσσαλίας αλλά και περιοχών της υπόλοιπης Ελλάδας. Επίσης συμμετείχαμε στην World Tourism Expo Athens που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 13-15 Μαΐου στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου. Ήταν και η μεγαλύτερη τουριστική έκθεση στην πρωτεύουσα .
Μετά από 2 χρόνια παύσης των εκθέσεων με φυσική παρουσία , η πρώτη μας εξόρμηση ήταν στο Dusseldorf στην Tour Natur – CARAVAN SALON , τη μεγαλύτερη έκθεση εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην Ευρώπη. Ο ΕΟΤ δεν συμμετείχε , οπότε σχεδιάσαμε ένα περίπτερο για να απευθύνεται στο ειδικό κοινό της έκθεσης και οργανώσαμε 2 παρουσιάσεις μπροστά σε πολυπληθές κοινό όπου παρουσιάσαμε τους προορισμούς της Θεσσαλίας για περιπατητικό, ορεινό, καταδυτικό τουρισμό .
Αξίζει να αναφέρω ότι είναι πολύ δύσκολο να στήσεις ένα περίπτερο που να δέχεται κοινό των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και ακόμη πιο δύσκολο να παρουσιάσεις αυτά σε κοινό . Ευτυχώς ο Γερμανός μεταφραστής μας ήταν πολύ έμπειρος κι έδινε ένα τόνο πιο θεατρικό . Στη συγκεκριμένη έκθεση συμμετέχουμε από το 2014 και τότε κανείς τουριστικός πράκτορας δεν είχε τη Θεσσαλία στα πακέτα του . Μετά από συνεχή συμμετοχή φθάσαμε στο 2019 , όπου 34 πακέτα διακοπών με κάποιον προορισμό της Θεσσαλίας μέσα . Τεράστια η αγορά της Γερμανίας στον εναλλακτικό τουρισμό και στοχεύουμε να πάρουμε κομμάτι αυτού , κάθε φορά αυξανόμενο .
Επόμενος σταθμός η IFTM-TOP RESA που για πρώτη φορά συμμετείχαμε στην μεγαλύτερη έκθεση γενικού τουρισμού στην Γαλλία .
Και μετά οργανωθήκαμε για τη WTM London η οποία πάντα αποτελεί την έκθεση βαρόμετρο για την επόμενη χρονιά. Την έκθεση όπου λαμβάνονται όλες οι μεγάλες αποφάσεις για τον τουρισμό των επόμενων ετών και σηματοδοτεί την αρχή διεθνών συνεργασιών.
Συμμετείχαμε με φορείς του τουρισμού, είχαμε επαφές με αεροπορικές εταιρείες για την τόνωση των αεροδρομίων της περιφέρειας, είχαμε Β2Β με τουριστικούς πράκτορες και θέσαμε υποψηφιότητα στα Greek Travel Awards που διοργάνωσε ο ΕΟΤ για τη βρετανική αγορά. Καταφέραμε λοιπόν, η Αλόννησος να βραβευτεί με το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Καλύτερος Καταδυτικός Προορισμός», για το πρώτο επισκέψιμο υποθαλάσσιο Μουσείο, το ναυάγιο της Περιστέρας, το αρχαιότερο ναυάγιο του κόσμου που μπορεί να επισκεπτεί άνθρωπος.
Επίσης καταφέραμε, να είμαστε φιναλίστ σε άλλες 3 από τις 10 συνολικά κατηγορίες του διαγωνισμού: α) Ο Βόλος ως «Καλύτερος City Break Προορισμός» , β) Η Σκιάθος ως «Καλύτερος Sailing Προορισμός» και γ) Τα Μετέωρα ως «Καλύτερος Outdoor Προορισμός» . Τέλος, στα καλά νέα της έκθεσης, η ανακοίνωση για την αεροπορική σύνδεση της Πράγας με το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου με την πρώτη απευθείας πτήση να έχει προγραμματιστεί για την Πέμπτη 22 Ιουνίου 2023.
Και κλείσαμε τη χρονιά με τη Philoxenia στη Θεσσαλονίκη , με μια παρουσία αξιόλογη κατά γενική ομολογία και ένα story βασισμένο στο Thessaly handcrafted by time.
Φέτος για πρώτη χρονιά συμμετείχαμε σε tourism workshop και συγκεκριμένα στο GREEK LUXURY TOURISM & GASTRONOMY WORKSHOP στο Άμστερνταμ που ήταν η απόλυτη επαγγελματική συνάντηση με στόχο την προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού πολυτελείας στην αγορά της Ολλανδίας.
Μπροστά στα μεγαλύτερα γραφεία της Ολλανδίας . όπως Untamed Travelling, Golf & Country Travel, United Travel, Irene’s Eigenwijze Reizen, Renate Bos The Travel Club, Diana Elzinga The Travel Club ,Travelling de Luxe, The Travel Club Travelxl at Home, TUI, YourTravel, Mrs Martin Luxury Travel Talisman Travel Design, Travel world S.A. – Travel exchange παρουσιάσαμε τη Θεσσαλία ως προορισμό και κάναμε Β2Β . Αντίστοιχο ήταν το workshop SELECTOUR με πάνω από 500 τουριστικούς πράκτορες της Γαλλίας .
Η χρονιά έκλεισε με το συνέδριο της ECTAA σε συνεργασία με τον HATTA και τον FEDHATTA στη Θεσσαλία . Εκεί , στην Αγριά του Βόλου με τον Θανάση Μόρα παρουσιάσαμε τους προορισμούς της Θεσσαλίας στους εκπροσώπους των τουριστικών γραφείων χωρών της Ευρώπης αλλά και άλλους όπως τον Ινδό εκπρόσωπο και τον Αμερικάνο εκπρόσωπο . Εκεί και ο Πρόεδρος της ECTAA (The European Travel Agents and Tour Operators Associations ) Frank Oostdam αλλά και ο Λύσανδρος Τσιλίδης Πρόεδρος της HATTA μου ανέφεραν ότι ήταν για αυτούς από τις πιο εποικοδομητικές και ελπιδοφόρες συνεδριάσεις , ελπιδοφόρες για τη Θεσσαλία .
Και φθάνουμε στα Χριστούγεννα , όπου όντως κοντέψαμε να μιλήσουμε για το φαινόμενο του υπερτουρισμού στους χειμερινούς προορισμούς της Θεσσαλίας .Εκεί στο θέμα της προβολής είχαμε το project ¨Χριστούγεννα στη Θεσσαλία ¨ , όπου προβάλλαμε όλους τους προορισμούς που ενδείκνυται για χειμερινές αποδράσεις .
Όλα τα παραπάνω ,φυσικά, δεν γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Η κάθε έκθεση έχει τη δική της ταυτότητα και θέλει την ανάλογη προετοιμασία , το κάθε workshop θέλει το σχεδιασμό ξεχωριστής παρουσίασης , το κάθε περίπτερο εντός ΕΟΤ θέλει το ανάλογο υλικό και εκτός ΕΟΤ θέλει σχεδιασμό , αναζήτηση συνεργάτη για την κατασκευή , στελέχωση και προετοιμασία Β2Β. Η κάθε καταχώρηση θέλει τα δικά της κείμενα και φωτογραφίες ανάλογα με τη στόχευση .
Μέσα στη χρονιά φυσικά υπήρχαν και άλλες πολλές και αξιόλογες δράσεις που περιγράφονται στο πρόγραμμα τουριστικής προβολής .
Ήταν μια χρονιά με διαρκή εγρήγορση , μια χρονιά που καταφέραμε να υλοποιήσουμε άνω του 70% του σχεδιασμένου προγράμματος τουριστικής προβολής και μια χρονιά που στέφτηκε με επιτυχία αφού τα αποτελέσματα της ήταν πολύ θετικά .
Μετά από αυτή τη χρονιά όπου ήταν η πρώτη ¨κανονική¨ μετά την πανδημία αλλά και εν μέσω πολέμου και ενεργειακής κρίσης μπορούμε να πούμε ότι βάλαμε τη Θεσσαλία για μια ακόμη χρονιά στον τουριστικό χάρτη . Μια Θεσσαλία που δεν μπορεί αντικειμενικά να συναγωνιστεί άλλες περιφέρειες είτε λόγω τεράστιας διαφοράς δυναμικότητας σε κλίνες , είτε τεράστιας διαφοράς σε πλήθος αεροδρομίων , είτε λόγω τεράστιας διαφοράς ότι είναι σημεία εισόδου επισκεπτών στη χώρα. Εμείς όμως ως Περιφερειακή Αρχή με τον Κώστα τον Αγοραστό θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε τους προορισμούς της Θεσσαλίας ισόρροπα και με συνεχή ροή και με τα καλύτερα μέσα διείσδυσης στον επισκέπτη . Θα συνεχίσουμε να προτείνουμε δράσεις και να κάνουμε υποδομές που θα αυξήσουν την παραμονή των επισκεπτών , θα συνεχίσουμε να αναζητούμε τρόπους για νέες επενδύσεις , θα συνεχίσουμε να σχεδιάζουμε δράσεις που αυξάνουν την μέση ημερήσια δαπάνη ανά επίσκεψη , θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τους φορείς και τους επαγγελματίες του τουρισμού .
Γιατί η Θεσσαλία είναι #mythessaly .