Βάσω Ζώη: Μια αεικίνητη προσωπικότητα με πολλαπλά ταλέντα

Η αρχαία ελληνική φράση «γηράσκω αεί διδασκόμενος» φαίνεται να βρίσκει την απόλυτη εκπροσώπησή της στο πρόσωπο της αεικίνητης Βασιλικής Ζώη. Η ίδια δεν έχει σταματήσει στιγμή να εξελίσσει την προσωπικότητα και τις γνώσεις της θέτοντας πάντα στόχους τους οποίους καταφέρνει να υλοποιήσει με πάρα πολύ κόπο και μεράκι και έχοντας πάντα ως γνώμονά της την κοινωνική προσφορά. Πολυμαθής, εργατική και δημιουργική, είναι σίγουρα μερικές μονάχα από τις ιδιότητες που συνθέτουν την πολύπτυχη και πολυτάλαντη προσωπικότητά της.

Βάσω, είσαι μια γυναίκα με πολλές ιδιότητες «κουβαλώντας»  στην πλάτη σου ένα τεράστιο βιογραφικό. Μίλησέ μας για τη Βάσω.

Καταρχάς, όλες οι σπουδές μου συγκαταλέγονται στον ανθρωπιστικό κλάδο, μια επιλογή καθόλου τυχαία, καθώς είμαι άνθρωπος της προσφοράς τόσο σε ατομικό  όσο και σε συλλογικό επίπεδο.

Το ‘’εναρκτήριο λάκτισμα’’ της διαδικασίας εναρμόνισης  των πολλαπλών μου ιδιοτήτων αποτέλεσε η Ιπποκρατική οπτική στο ‘’περί παθών’’, ότι όλες οι αρρώστιες των ανθρώπων προκαλούνται από τη χολή και το φλέγμα. Η χολή και το φλέγμα προκαλούν τις αρρώστιες όταν: μέσα στο σώμα ξεραίνονται, υγραίνονται, θερμαίνονται ή ψύχονται υπερβολικά. Αυτά τα παθαίνουν από τις τροφές, από τα ποτά, από τους κόπους, από τα τραύματα, από τις μυρωδιές, τα ακούσματα, τις οπτικές παραστάσεις, τη λαγνεία, καθώς και από τη ζέστη και το κρύο. Όλα αυτά βλάπτουν, όταν: προσφερθούν στο σώμα λιγότερο από όσο πρέπει ή όχι όπως συνηθίζεται ή περισσότερο και ισχυρότερα ή λιγότερο και ασθενέστερα.

Ενστερνιζόμενη την εμβληματική φράση του Νίκου Καζαντζάκη «αγάπα τον άνθρωπο γιατί είσαι εσύ», σπούδασα Φιλοσοφία, Παιδαγωγική , Ψυχολογία στο ΕΚΠΑ, με ειδίκευση στην Ψυχολογία. Κατόπιν,εξειδικεύτηκα στην Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την Εκπαίδευση Ενηλίκων. Παράλληλα, προσανατολίστηκα στην Φυσικοθεραπεία και τις εναλλακτικές θεραπείες, καθώς αναζητούσα εναγωνίως ίαση, ούσα η ίδια ασθενής. Ένας ακόμη  εξελισσόμενος  σταθμός αποτελεί και η βρεφονηπιοκομία, με μεγάλο παιδαγωγικό ενδιαφέρον για την βρεφική και προσχολική ηλικία.

 Απότοκο των ‘’εν εξελίξει’’ σπουδών μου συνιστά και η επαγγελματική μου ατραπός σε διάφορες δομές, ήτοι: ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας στο 2ο  ΣΔΕ Φυλακών Τρικάλων για την κοινωνική επανένταξη κρατουμένων, ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, Φιλόλογος και Ψυχοπαιδαγωγός στο Δημόσιο ΙΕΚ Τρικάλων, στο ΙΕΚ ΟΑΕΔ Καρδίτσας, στο Κέντρο Δια βίου Μάθησης Νομού Τρικάλων διαδάσκοντας στο πρόγραμμα ΄΄Διαχείριση εργασιακού άγχους/Εναρμόνιση  επαγγελματικής και προσωπικής ζωής’’. Επιπρόσθετα, εργάστηκα  στο ‘’πρόγραμμα  Εκπαίδευση των Μεταναστών  στην  Ελληνική Γλώσσα,  την Ελληνική Ιστορία και τον Ελληνικό  Πολιτισμό Οδυσσέας’’, καθώς και σε  φροντιστηριακές δομές προετοιμάζοντας παιδιά Γυμνασίου  και  Λυκείου για Πανελλαδικές εξετάσεις. Παράλληλα,  δίδαξα στη  Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Τρικάλων.

Στον αντίποδα, όσον αφορά την συμβουλευτική μου ιδιότητα, παρείχα  συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη:  σε γονείς, παιδιά, εφήβους και τρίτη ηλικία στο πρόγραμμα  ‘’συμβουλευτική σε εξειδικευμένα θέματα και σύγχρονη οικογένενεια’’ των  Σχολών  Γονέων του Νομού Τρικάλων, σε άτομα με ειδικές ανάγκες του φορέα Δημοτικής Επιχείρησης Κοινωνικής Ανάπτυξης Τρικάλων, σε ασθενείς  με καρδιολογικά, αναπνευστικά και προβλήματα πίεσης μέσω τηλεφωνικής γραμμής με εποπτεία του   προγράμματος ‘’Τηλεπρόνοια –Τηλεϊατρική ‘’του e-trikala. Τέλος, συνεργάστηκα με το Αναπτυξιακό Κέντρο Θεσσαλίας στο πρόγραμμα ‘’Στέλεχος Κοινωνικής Φροντίδας (διαχείριση πόνου, ψυχολογική στήριξη,δεξιότητες φροντίδας τρίτης ηλικίας)’’ παρέχοντας συμβουλευτική, υποστήριξη, κατάρτιση, πιστοποίηση και προώθηση στην απασχόληση ανέργων ηλικίας 30-49 ετών.

Αξίζει, εν  τέλει  να επισημανθεί ο θεραπευτικός μου ρόλος ασχολούμενη τόσο με την φυσικοθεραπεία, όσο με τις εναλλακτικές – ολιστικές θεραπείες, την κινησιοθεραπεία και την αισθητική σε ΣΠΑ και φυσικοθεραπευτήρια.

Θεωρείς ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας είναι κατάλληλο για την διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων;

Θεωρώ ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, αλλά αυτό εξαρτάται αφενός μεν, από τις κατευθυντήριες γραμμές του νομοθετικού και πολιτικού  πλαισίου  της χώρας μας, αφετέρου δε,  από τον τρόπο λειτουργίας και κουλτούρας του κάθε σχολείου ξεχωριστά αλλά και από την  ατομική ευθύνη του εκάστοτε  εκπαιδευτικού-παιδαγωγού.

Πώς επέλεξες να ασχοληθείς ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας με την συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Τρικάλων; Τι κρατάς από την πολυετή εμπειρία σου στο κομμάτι αυτό;

Προσωπικό  στοίχημα και πρόκληση συνάμα  αποτέλεσε ο αποστιγματισμός των κρατουμένων, που ήταν το εφαλτήριο της επαγγελματικής μου  ιδιότητας  ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας.

Ο θεμελιώδης φιλοσοφικός στόχος της Συμβουλευτικής τον οποίο και ασπάζομαι είναι ανθρωποκεντρικός, που σημαίνει ότι  ως σύμβουλος ενδιαφέρομαι  για το συνάνθρωπο  και προσεγγίζω τον καθένα με σεβασμό, χωρίς καμία διάκριση (φυλετική, κοινωνική, οικονομική κ.α.) και τον αποδέχομαι ως μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Επίσης,  αναπτύσσω με το συμβουλευόμενο-κρατούμενο  μια ειδική σχέση (counseling relationship), η οποία στηρίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη, αποδοχή, ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση.

Πρωτεύον σκοπός  μου ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας ήταν η κοινωνική επανένταξη και επανατοποθέτηση των κρατουμένων στην αγορά εργασίας, καθώς και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής τους. Γιαυτό και προσπάθησα να δώσω το μέγιστο των δυνατοτήτων μου στους συμβουλευομενους- κρατούμενους του 2ου  σδε Φυλακών Τρικάλων ώστε:

  • Να αναζητήσουν εργασία, να διαθέτουν ταυτότητα, ΑΦΜ και φορολογική ενημερότητα.
  • Να διαχειρίζονται οικογενειακά ζητήματα.
  • Να γνωρίζουν πού να απευθυνθούν, ώστε  να μπορούν να βρουν βοήθεια για ιατρική κάλυψη, επιδόματα, βασικά είδη.
  • Να γνωρίζουν πώς να δράσουν σε περίπτωση που ξαναβρεθούν  σε δύσκολη θέση.
  • Να αναπτύσσουν βασικές, κοινωνικές, εργασιακές και συναισθηματικές δεξιότητες.
  • Να αναγνωρίσουν και να συμφιλιωθούν  με την ταυτότητα τους (ποιός είναι, τί είναι, και τί δεν είναι) και σταδιακά να ενδυναμώσουν  την αυτοεκτίμησή τους.
  • Να διερευνήσουν  και να αναδείξουν  τις ικανότητες τους, τα ιδιαίτερα προσόντα τους, τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες τους.
  • Να μάθουν να συλλέγουν όλες τις πληροφορίες οι οποίες τους είναι απαραίτητες, ώστε να επιδιώκουν  και να επιτυγχάνουν την πραγματοποίηση των στόχων τους.
  • Να αναπτύσσουν  κριτική και συνθετική σκέψη, ώστε να είναι ικανοί  να συνεκτιμάνε όλες τις παραμέτρους οι οποίες τους αφορούν και τελικά να λαμβάνουν  τις πιο κατάλληλες αποφάσεις για τη ζωή τους.
  • Να είναι σε θέση να αναλαμβάνουν  τις ευθύνες των πράξεων τους, να αντιμετωπίζουν  τις αντιξοότητες της καθημερινότητας και να επιδιώκουν  τους στόχους τους με επιμονή, υπομονή, αυτοπεποίθηση, θάρρος και αισιοδοξία.

Θεωρώ ότι ήταν μια ιδιαίτερη εκαιδευτική εμπειρία , σε ένα ιδιόμορφο πολυπολιτισμικό σχολείο που με σημάδεψε,  διότι μέσα από αυτό το αλισβερίσι αναγεννήθηκα, αναπλαισιώνοντας τον εαυτό μου και τον κόσμο.

Σαν πολύτιμο λίθο από την πολυετή μου εμπειρία στο 2ο  Σδε Φυλακών Τρικάλων κρατώ τον διακαή πόθο των κρατουμένων για μάθηση,ελευθερία και νοηματοδότηση  ζωής.

Για του λόγου το αληθές, σας παραθέτω ένα ποίημα μαθητή μας!

«Η χαμένη Ελπίδα»

Ψάχνω σ’έναν κόσμο απελπισμένο για επιστροφή

Και σε κάθε του στροφή

αντικρίζω κομμάτια απ΄τη χαμένη μου ζωή .

Ποσπαθώ και πάλι να τα ενώσω

και τις πληγές μου να επουλώσω,

και νόημα σε όλα αυτά να δώσω

που θέλησα από την καρδιά μου να ξεριζώσω.

Όσο και αν πονάει, πρέπει να παλέψω,

και μες στη μάχη τη χαμένη μου ελπίδα να ξαναζωντανέψω.

Πρέπει πάλι  να προσπαθήσω

και ποτέ ξανά να μην τα παρατήσω….

Πώς βρίσκεις τον χρόνο αλλά και την αντοχή θα έλεγα να ασχοληθείς με τόσα πράγματα; Από πού αντλείς αυτή την ενέργεια;

 Η ζωοφόρος και  ανεξάντλητη  πηγή της  πολυπραγματοσύνης μου τροφοδοτείται από την κοσμοθεωρία μου που βασίζεται  σε  ανθρωπιστικές αρχές με γνώμονα την κοινωνική προσφορά, την αλληλεγγύη, τον εθελοντισμό, την  ισότητα  και την δικαιοσύνη. Πέραν τούτων, βέβαια , η σωστή κατανομή και διαχείριση χρόνου οδηγεί στην επίτευξη των επαγγελματικών μου στόχων, χωρίς να παραγκωνίζεται  το προσωπικό, ‘’βιοψυχοκοινωνικό μου  αποτύπωμα’’, το οποίο απεικονίζεται ως  μια  ανάγλυφη αναπαράσταση  ενός  έντονα  δραστήριου, βιοενεργειακού  ατόμου  που η αδράνεια  είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του.

Ως προς το ενεργειακό κομμάτι η ψυχολόγος και θεραπευτής ενέργειας Δρ. Ολίβια Bader-Lee επισημαίνει ότι  «Ο ανθρώπινος οργανισμός μοιάζει πάρα πολύ με ένα φυτό, που αντλεί την απαραίτητη ενέργεια για να τροφοδοτήσει συναισθηματικές καταστάσεις και αυτό μπορεί να ενεργοποιήσει ουσιαστικά τα κύτταρα του ή να γίνει αιτία αύξησης της κορτιζόλης που διασπά τα κύτταρα ανάλογα με τη συναισθηματική σκανδάλη.”

Ως εκ τούτου,  εγώ αλλά και κάθε άνθρωπος μπορεί να απορροφήσει και να θεραπευτεί μέσα από άλλους ανθρώπους, ζώα, και κάθε μέρος της φύσης. Αυτός είναι ο λόγος που η παρουσία κοντά στη φύση είναι συχνά τονωτική και αναζωογονητική για τόσους πολλούς ανθρώπους.

Αυτή η μεταφορά ενέργειας είναι και η δύναμή μου,αφού  τα φυσικά σώματα μας είναι σαν σφουγγάρια, που απορροφούν το περιβάλλον.

Η εναλλακτική θεραπεία πιστεύεις ότι κερδίζει έδαφος στην τοπική κοινωνία των Τρικάλων;

 Θεωρώ ότι ο κόσμος με την βοήθεια της τεχνολογίας  και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προσανατολίζεται σιγά-σιγά σε ήπιες, μη φαρμακευτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις που προτείνουν ένα  διαφορετικό τρόπο  θεραπείας  από την συμβατική ιατρική μέθοδο. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους οι εναλλακτικές θεραπευτικες  τεχνικές  είναι πανάρχαιες μέθοδοι που χρησιμοποιούνταν από θεραπευτές αρχαίων πολιτισμών για την αντιμετώπιση των ασθενειών. Η θεραπευτική προσέγγιση που εμφυτεύεται δειλά -δειλά στην τρικαλινή κοινωνία στηρίζεται στο γεγονός ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνο βιολογική μηχανή από ξεχωριστά όργανα, αλλά ένα πολυεπίπεδο όν, ένα ενιαίο ψυχο-οργανικό σύνολο. Η οπτική των εναλλακτικών θεραπειών, όσον άφορα την θεραπεία, είναι το άτομο να ανακτήσει τις χαμένες του ισορροπίες. Ο άνθρωπος-οργανισμός αντιμετωπίζεται  ως ολότητα, συνεπώς όταν αρρωσταίνει το σώμα  έχει αρρωστήσει πρώτα η ψυχή και το πνεύμα, μια συνθήκη, την οποία ενστερνίζονται όχι μόνο τα  ‘’τρικαλινά αυτιά και μάτια’’, αλλά η παγκόσμια, πλέον, κοινότητα.  

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Μελλοντικά  θα ήθελα να ιδρύσω ένα πολύκεντρο, το οποίο θα μου δίνει την δυνατότητα να συνδυάσω  την εκπαιδευτική-συμβουλευτική ιδιότητα καθώς και τις εναλλακτικές- ολιστικές θεραπείες.

Συνάντησες κάποια εμπόδια στην επαγγελματική σου εξέλιξη λόγω της γυναικείας σου φύσης;

Φυσικά, υπήρξαν αρκετά δυσάρεστα συμβάντα  σε όλους σχεδόν τους επαγγελματικούς κλάδους και χώρους, αλλά λόγω της προσωπικότητας και της δυναμικής μου κατάφερα να διαχειριστώ κάθε περιστατικό. Το μήνυμα που θα ήθελα να μεταφέρω σε όλες τις γυναίκες είναι ότι  είμαστε ισότιμες με το ανδρικό φύλο και οφείλουμε να γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας, ώστε να τα διεκδικούμε δυναμικά και να αντιστεκόμαστε σε κάθε μορφή έμφυλης βίας, έμφυλων κοινωνικών στερεοτύπων, χειριστικότητας, εκμετάλλευσης και γλωσσικού σεξισμού.

Γνωρίζω ότι είσαι όχι μόνο «βιβλιοφάγος» αλλά ένα ανήσυχο πνεύμα με συγγραφικές ανησυχίες. Με ποια είδη καταπιάνεσαι;

Η αλήθεια είναι ότι αν και είμαι αρκετά περιορισμένη με τον χρόνο, εξαιτίας  των πολλών επαγγελματικών μου υποχρεώσεων, η επαφή με τα βιβλία και η συγγραφή με αναζωογονούν. Ασχολούμαι με την συγγραφή άρθρων, δοκιμίων, ποιημάτων και δελτίων τύπου, ενώ το μεγάλο μου όνειρο είναι η συγγραφή βιβλίου.

Αγαπώ ιδιαίτερα μία φράση του του Όσκαρ Ουάιλντ που λέει: «Με συγχωρείς, δεν σε γνώρισα.Έχω αλλάξει αρκετά»!.Αυτή η συγγραφική δημιουργία και ευδαιμονία, άγει  σε αλλαγή και κάθε αλλαγή οδηγεί σε ευρύτερα πλαίσια που σε κάνουν να βλέπεις τον κόσμο διαφορετικά. Ανεβάζεις τους ενεργειακούς σου κραδασμούς, αλλάζεις δονήσεις και έλκεις  αντίστοιχες συχνότητες. Όπως ακριβώς λειτουργεί το ραδιόφωνο. Χαίρεσαι και απολαμβάνεις περισσότερο τη ζωή. Για κάποιον παλιό γνώριμο που σε βλέπει είσαι κάτι άλλο, πιο φωτεινό. Εκτός εάν πλέον αντιστέκεσαι στον εγωισμό του, οπότε εκεί ο φόβος τον τυφλώνει και σε χαρακτηρίζει «εχθρό» επιθυμώντας να σε κάνει να αλλάξεις ξανά ή να εξαφανιστείς από το δικό του πεδίο.